2015. december 28., hétfő

Karaktertervezés

Egy történet legfontosabb eleme a karakter. Ha a szereplők nincsenek eléggé kidolgozva, esetleg a tervezésük közben valamit nagyon elrontottunk, az erősen visszajön a sztoriból, ezáltal pedig a kritikusok kezébe adjuk szerencsétlen szereplőinket,  hogy "nesze, csámcsogj rajta egy jót". Akár fanfictiont írsz, akár különálló történetet, szükséged van minimum egy vázlatra. Ez lehet papíralapú is, de én személy szerint sokkal jobban szeretem a Word-be pötyögni a sorokat. Külön dokumentumot szoktam nyitni a szereplőknek, igyekszem jól átláthatóan rendezni őket, hogyha a későbbiekben szükségem van az ott leírt információkra, azt ki tudjam keresni.  De mi is áll a vázlatban?
  • A szereplő alap adatai, tehát a születési dátum, lakhely, külső, családtagok, kapcsolatban van-e jelenleg stb. Ezeket az információkat nem muszáj egyből beleszőni, sőt, inkább ne is tedd. Szépen lassan adagold be, hogy a történet előrehaladtával mindenkiről egyre többet tudjunk meg, így lassacskán az olvasókban is kialakul valamilyen szintű vélemény róluk, ami jó. 
  • Családi háttér. Igyekezz hosszúra írni, hiszen a későbbiekben ez hatalmas segítség lehet számodra, mind a személyiségjegyeknél, és a lakhelynél. Van testvére? Ha van, milyen a vele való kapcsolata? Ha pedig egyke, mi a véleménye erről? A szülők nevelése határozza meg, milyen ember lesz a későbbiekben, ebben még a gyermekkori sérelmek is közrejátszanak. (Példa: Amikor hat éves volt elmentek vízibiciklizni a Balatonra, már javában egy mély rész felett jártak, amikor megcsúszott, és beleesett. Nem tudott úszni, kapálózott, végül az apja mentette ki. Azóta fél a víztől, még medencébe sem merészkedik) A szülei kapcsolata szintén fontos, hiszen  kinek a szülei sokat veszekedtek, a házasságuk nagyon elromlott, felnőttkorára kevésbé hisz az igaz szerelemben, mint mások. De természetesen nem mindenkivel történnek meg így a dolgok, az is hihet benne, akinek a szülei elváltak, ez csak következtetés. 
  • Röviden arról, hogy mit csinált pár nappal a Prológus/1. fejezet, avagy a kezdés előtt. Elment kávézni a testvérével, barátaival, esetleg otthon gubbasztott egy üveg Nutella társaságában. Elvégre nem csak akkor él, amikor a történet játszódik, jó, hogyha van elképzelésünk arról, mit tevékenykedett előtte, ha akarjuk, ezt is beleszőhetjük.
  • Tulajdonságai. Talán ez a legfontosabb. Mielőtt azonban nekiállnál őrülten pötyögni, nézd vissza a családi hátteret az élethűség érdekében. Elkényeztették? Viselkedjen ehhez méltóan, ugráltassa az embereket, vélje természetesnek, hogy körülötte forog a világ! Ha pedig sokszor betegeskedett, mindig gyenge volt, szegény családban nőtt fel, akkor megtanulja értékelni az erőt, az ételt, s a boldogságot. Minden egyes személyiségjegyét ki kell fejteni, esetleges példákkal alátámasztani. 
Persze ez nincsen kőbe vésve, lehet ennél még több infót is leírni, ezek csak az alapok, amik szerintem elengedhetetlenek. :)
Miután végeztünk a vázlattal, jöhet a karakter neve. Nem szeretem a vázlatírás előtt odabökni a nevet, mert még magával a karakterrel sem vagyok tisztában. Először végiggondolom, mi motiválja őt, mi a célja, utána jönnek a fentebb felsoroltak. És miután ezekkel kész lettem, akkor jön csak el a pillanat, amikor rámegyek ERRE a felettébb hasznos kis weboldalra. Beállíthatod jelentés alapján a nevet, amit majd ki fog neked dobni, ország, hosszúság, ráadásul magánhangzók és mássalhangzók számát is tudod szabályozni. Fontos, hogy elsősorban neked nyerje el a tetszésedet, passzoljon a szövegkörnyezetbe. Mellesleg az sem árt, hogyha nem árulkodik nagyon a karakterről. Személy szerint én már unom, hogy az összes angyalos történetben a lány angyal neve Angelina, a rossz, bűnöző karakter vezetékneve pedig Black. Legyünk kreatívak! Akár mi magunk is kitalálhatunk egy jól hangzó nevet, ezáltal még különlegesebbé varázsoljuk az egészet, és az olvasókban is jobban megmarad.
A drága Lexen készített a blogján egy kérdőívet, amellyel a legapróbb dolgokat is lejegyezhetjük fontosabb szereplőinkről. A megtekintéséhez kattints IDE.

Remélem segítettem ezzel a rövidke kis bejegyzéssel!
Natasha kérdésére a válasz sajnos majd csak később  kerül ki, sajnálom :(

2 megjegyzés:

  1. Szerintem jó lett ez! Én hajlamos vagyok mindennek az elfelejtésére. Csak azt szoktam mondani, hogy szelektív a memóriám.
    Én a Word helyett simán nyitok a Bloggerben egy külön bejegyzést "összességében :D " címmel. (A smiley azért kell, hogy a rengeteg cucc között rögtön kiszúrja a szemem :D)
    Oda szoktam mindent írni.
    A chatbox bejelentkezésétól, a tervezéseken keresztül sok mindent, ahogy néha a karaktereket is :)
    Nagyon jó volt, eszmèletlenül tetszett! :)
    Puszi :*
    Barby

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is nagyon feledékeny vagyok, és ez a Blogger-bejegyzésben sem rossz, de ha bármi történik a bloggal, amiben le van írva, vagy a Blogger éppen úgy dönt, hogy tönkremegy, elveszik az információ :)
      És örülök, hogy tetszett :)

      Törlés