2016. február 9., kedd

Szakkifejezések, amelyekkel jó, ha tisztában vagyunk

Mélységesen szánjuk-bánjuk - IGAZ? -, hogy már hosszú hetek óta nem jelentkeztünk, megértjük, ha ki akarjátok tépni az összes hajunkat. Tényleg. Mondjuk én nem adom a hajam, inkább menekülök, de... részletkérdés.
Hoztam nektek egy röpke bejegyzést, remélem, a hasznotokra fog válni. ^^


OC - Own Character
Ezen nincs sok magyarázni való: saját magunk által kitalált karakter.

IC - In Character
Karakterű - Alexnak ugyanaz a tulajdonsága a történetben is, mint a való életben. 

OOC - Out Of Character
Rengeteg fanfic író tevékenykedik errefelé, abban viszont biztos vagyok, hogy kevesen tudják, hogy mi is az az OOC. Mindeddig én sem tudtam - lebuktam, oké, ez van -, ám amikor utánanéztem, rendesen meg is lepődtem. Fogalmam sem volt arról, hogy én is használom ezt a fajta írásmódot - már ha lehet annak nevezni.
Nem még beszélek mellé, vázolom a jelentést!
Van nekünk egy Jack-ünk - Rose-os hangon kezdem el vinnyogni DiCaprio filmbeli nevét -, aki egy híres színész, énekes, zeneszerző, vagy épp az, ami.
Jack egy remek srác legyetek olyanok, mint Jack, mert színes egyéniségű, sok minden érdekli, barátságos, kedvelhető, satöbbi. Jacket egy ilyen srácnak ismerhettük meg a tévén, interneten és újságokon keresztül is.
Óriási meglepetésünkre, Juli egy olyan blogot vezet, amiben Jack a főszereplő, de Jack nem olyan, mint a való életben. Sokkal gonoszabb, erőszakosabb és keményebb. Mintha Jack nem is Jack lenne.
Pedig ő. Csak épp Juli olyan tulajdonságokkal ruházta fel szegény srácot, ami teljes mértékben eltér a valódi tulajdonságaitól.
Következtetés: Az OOC jelentése: a karakter eredeti tulajdonságai teljesen eltérnek a fanfic-ban leírt szereplő tulajdonságaitól.


FF - Fanfiction
Itt is mesézünk, mert hát meséből sosem elég. 
Alex is híres ember, csak úgy bomlanak utána a nők. Rengeteg szerelmes nótát írt már, talán ennek is köszönhető, hogy milliók imádják. Ám mi van akkor, ha Alex hirtelen találkozik egy lánnyal - ez a lány egy egyszerű eladó egy kisboltban -, aki azonnal el is rabolja a mi Alexunk szívét? Trú láv.
Ám, ha maradunk magánál a névnél, akkor is hamar megértjük a jelentését.
Fan - rajongó.
Fiction - kitaláció, elképzelés, elképzelt történet. 
Azaz? 
Rajongó által kitalált történet. 
Eccerűű', igaz? 

AU - Alternativ Univerzum
Maradjunk Alexnél, mert ő elég rendes srácnak tűnik.
Szóval, van Alex. Mint fentebb megtudtuk, híres.
Mi lenne, ha nem lenne? Mármint híres nem lenne. Nem vagyok vicces, tudom, de azért próbálkozok még, hátha.
Mi lenne, ha Alex egy egyszerű, hozzánk hasonló srác lenne, aki nyugodtan éli a mindennapjait? Furcsa elképzelés, igaz? Pedig nem olyan elképzelhetetlen. 
Következtetés: az AU egy olyan történeti forma, amelyben a híres karakterről alkotott történetben teljesen más felállás van, mint a való életben - azaz olyan események, tulajdonságok, helyzetek és helyek, amelyek a való életben sosem történek meg. Mondjuk ugyanez jellemző a ff-ra is, az au viszont abban különbözik, hogy itt a karakter egy normális, hírnévtől mentes ember. 

Mary Sue/Gary Stue
Ez egy karaktertípus, amitől én - személy szerint - a hajam tépem és a falra mászom. 
Mary és Gary - maradjunk ezeknél a neveknél - éltanulók, csapatkapitányok, tökéletes barátaik vannak, a szüleik gazdagok, autójuk van, méregdrága ruhákban járnak. Egyszóval: tökéletesek. Túl tökéletesek.
EMBEREK. ILYEN NINCS.

Crossover
Igaz, ezzel a szóval még nemigen találkoztam, de azért megemlítem, hátha a fantasyban jártasok ismerik/nem ismerik. 
Vegyük példának mondjuk a Harry Pottert és a Percy Jacksont. Két külön világ, két író agyszüleménye, Maris pedig gondol egyet, és ötvözi ezt a két világot egy fanfiction erejéig, amelyben is Hermione és Percy egymásra talál, együtt megküzdenek a gonosz ellen, miközben mindkét világban élnek. Ez amúgy nem rossz ötlet... :D

One-shot
Az egypercesnél hosszabb, de a novellánál rövidebb terjedelmű történet. 

Slash 
Olyan történet, amelyekben a főszereplők melegek.

Spoiler
Bori olvassa Maris Crossoverjét, és miközben beszélgetnek, Maris elárulja, hogy Harry meg fog halni. Ez az a pont, amikor Bori kiakad, és visít, mint valami őrült. Miért? Mert Maris elárulta a csattanót, és így már nem is érdekes a történet.

Kiegészitésként

Plot/WIP
Kész/nincs kész történet.
Ezt még nem sok helyen láttam, bár meglehet, hogy ezek után lesz egy-két hely, ahol meg fog fordulni ez a rövidítés.

Avatar 
Amikor az író saját magát is beleírja a történetbe. 

Ha még akad néhány ezekhez hasonló szó, nyugodtan írjátok meg hozzászólásban, és én megpróbálok utánuk keresni. 

2 megjegyzés:

  1. Percy és Hermione? Soha, Percy+Annabeth forevör :DD
    Amúgy a köszönést kihagyva el kell mondjam, hogy nagyon hasznos poszt volt. Megfűszerezted egy kis mosolygással is (mondjuk a Percy-Hermionés sztorinál kiborultam, de amúgy tényleg egész jó ötlet lenne azok számára, akik szeretik az ilyen fajtákat ^^) .
    További kellemes és hasznos blogolást kívánok mindenkinek, csak így tovább! :) :3

    Üdv,
    Lonia C. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Furcsán hangzott, igaz? :D Elsőnek nekem is, de aztán megtetszett az ötlet. Kár, hogy nincs rá időm. :D
      Örülök, hogy megmosolyogtattalak, igyekszem humorosan megoldani a dolgokat. ^^
      Neked is hasznos blogolást! <3
      Ciara ××

      Törlés